Slappna av

Det är svårare än man tror att inte göra någonting alls. Hur ofta sitter du helt för dig själv, utan mobil, tv eller musik igång och bara är?

Vi är alla bra på olika saker och man blir bra på det man tränar. Jag som är van tycker det är jätteskönt när jag får en sån där stund över då jag inte har så mycket att välja på än att bara vara ett par minuter. Men även jag behöver aktivt välja bort att ta fram mobilen istället för att se mig omkring, andas och kanske stretcha lite.

Det finns också personer som inte alls är lika vana och nästan kryper ur skinnet om de inte får/kan använda mobilen så fort det blir en minuts väntan på något. Allra helst i sällskap av okända personer, i en hiss, på bussen eller i kassakön.

Hur gör du för att slappna av?

Något som gör enorm skillnad för många är att lägga undan/stänga av telefon, surfplatta, dator och liknande för att plocka bort störningsmoment som kan blinka och plinga till.

Placera dig även i ett rum med så lite brus som möjligt. Till exempel så har vi en självavfrostande kyl och frys som surrar och skramlar till ibland. När den har kört sin cykel så blir det knäpptyst. Likadant är det med små fläktar i olika apparater eller luftkonditioneringen. Det är först när de är avstängda som man inser hur mycket ljud de ger ifrån sig och hur skönt det är utan!

Det smidigaste är såklart om du kan hitta dessa platser hemma eller kanske på jobbet för en stunds vila för sinnena. Men om det är svårt så är skogen en ypperligt bra plats att bara vara på! Och nu menar jag inte dungen mellan förskolan och hemmet, utan riktig skog där man får gå in en bit för att slippa ljud från bilar på vägen intill. Där de enda ljuden är de som kommer från naturen. Knarrande träd, fågelkvitter, vinden i trädkronorna. Och tystnaden!

Hitta lugnet i Motala centrum!

I mina lokaler på Poppelgatan 2a kan du få hjälp och tips för att slappna av. Det finns flera olika tillvägagångssätt och om du är osäker på vad som passar dig är du alltid varmt välkommen att kontakta mig så tar vi reda på i vilken ände vi ska börja. Här nedan ser du några exempel:

Energibalansering

Genom att placera mina händer på akupunkturpunkter hjälper jag ditt nervsystem att slappna av. Passar bra om du är stressad, har svårt att sova eller lider av oro och ångest. Enskilt möte, 75 min. Bokas här.

Spa för själen

Ett tyst retreat som utförs i grupp under ca två timmar. Jag har på lite bakgrundsmusik och ger enkla instruktioner på avslappningsövningar, men i övrigt sker allt i tystnad, lugn och ro. Bokas via eventkalendern.

Yoga för alla

Det kan vara svårt att bara sätta sig rakt-upp-och-ner och slappna av. Under mina yogaklasser jobbar vi igenom kroppen med olika övningar för att förbereda oss inför den avslutande avslappningen. 60 min i grupp. Bokas här.