Påsktips!

Nu har vi fått ställa fram klockan till sommartid och vårsolen tittar fram allt mer. Härligt!
Under påskhelgen har många långledigt och passar på att umgås med vänner och familj. Slå två flugor i en smäll och ta med hela gänget på en promenad i det förhoppningsvis fina vårvädret! Det är lika härligt före som efter påskmiddagen.

Vad äter du?

Satsa på mycket grönsaker till förrätt och huvudrätt. De ger dig bra näring och du hamnar inte lika lätt i matkoma. En sallad med klara färger gör du snabbt av strimlad rödkål, mangotärningar, babyspenat och färsk koriander.
Efterrätter kan vara riktiga sockerbomber, men behöver inte vara det om du köper blandade frukter och gör en fräsch fruktsallad. Eller kanske en smoothie? Vill du göra något som ändå känns mer som traditionell dessert eller godis kan du prova det här receptet från Ica.se.

Påsk = godis! Eller?

Fundera på vilket förhållande du har till godis. Äter du för att du tycker det är gott? Eller för att du ”måste”? Några bitar godis är helt ok att äta och gör ingen större skillnad för din hälsa så länge det inte triggar ett hetsätande hos dig.
Visste du att sötsug kan tyda på en mineralbrist i kroppen eller på stress som i sin tur ökar förbrukningen av olika mineraler? Ladda därför upp varje måltid med ordentligt utav t.ex. broccoli, ärter av olika sorter, nötter och frön, linser och bönor. Prova dig fram för att hitta dina favoritkombinationer! Exempelvis svarta bönor med tacokrydda, kikärter mixade med tahini (gjort på sesamfrön) och vitlök, cashewnötter i smoothies eller jordnötsbrownies.

Kommer du ge bort påskägg i år?

Varför inte fylla dem med en upplevelse istället för en massa godis?! En biobiljett, presentkort på spa eller ett löfte om kvalitetstid brukar uppskattas av mottagaren minst lika mycket som geleråttor och chokladägg och kan anpassas utefter din budget.
GLAD PÅSK!
2018-03-29T12:15:30+00:00