En höst i hälsans tecken!

Ge dig själv tid och kärlek

Vad gör du för att ta hand om dig själv? Ge dig själv tillräckligt med egenvård för att undvika att bli så där höst- och vinterdeppig som det är lätt att bli. Kanske ladda upp med något av förslagen här intill?!

Hösten är en tid på året då vi naturligt vill ta det lugnare, äta varmare mat och “burra in oss” i stickade tröjor och gosiga filtar framför en brasa. Vi har inte samma energi och ångar inte på som om våren och sommaren. Tillåt dig själv att lugna ner tempot och unna dig en fluffig chai latte (eller vad du nu är sugen på) när du fikar med vänner och kollegor.

Visst kan det vara skönt att ta sig fram lite långsammare i vardagen?! Sitta ner för en lång frukost, hinna titta på naturen som förändras på väg till jobbet, stanna upp och ge positiv feedback till en kollega eller vän. Låt saker ta tid. Planera för att det får ta tid. Prioritera det som får dig att må bra, på riktigt. När dina grundläggande behov är tillfredsställda, vad vill du göra då? Träna, träffa vänner och familj, surfa på mobilen?

Förkylningstips

Höst och vinter innebär förkylning för många. Allt från känningar i halsen till täppt näsa och feber. Det kan var lockande att ta ett piller och fortsätta vardagen i samma tempo, men det döljer bara symptomen. De symptomen är kroppens sätt att säga till oss att ta det lugnt och vila. Prova istället några eller alla tips nedan. Både som förebyggande och som lindrande!

  • Sov gott. Det finns inget som fungerar lika förebyggande för så mycket som kvalitativ sömn! Försök få 7-8h per natt.

  • Ät näringsrikt och varierat. Med rätt energi för just dig och din kropp orkar du stå emot baciller och virus bättre.

  • Drick vatten. Precis som sömn hjälper mot mycket så kommer du långt på att återfukta kroppen inifrån.

  • Blanda gurkmeja, ingefära och honung i drickvarmt vatten ett par gånger per dag när du börjar känna kliet i halsen.

  • Rör på dig utomhus. Se till att få frisk luft en stund varje dag. Mer än att bara gå ut till bilen.

  • Ta det lugnt. Släpp tankarna om hur du borde vara eller göra och låt sinnet få vila.

  • Fyll på med D-vitamin och andra mineraler och vitaminer. Be om hjälp i hälsokostbutiken eller kontakta en näringsterapeut för att fylla på rätt depåer för just dig.

Jag önskar dig en frisk höst och vinter!

//Elisabeth

Kryp upp i soffan eller favoritfåtöljen med en kopp te eller varm choklad.

Rör på dig. Yoga, gymma eller jogga – välj din favoritform.

Boka in en behandling. Har du provat massage, alginpackning eller akupunktur?

Boka behandling
Boka yoga
2018-11-09T11:53:43+00:00

Leave A Comment