Världens största motionscykellopp Vätternrundan (bildcred) är en upplevelse. 300 km runt sjön Vättern ställer sina krav på de många deltagarna som årligen samlas för vad arrangörerna vill kalla för en cykelfest. Loppet som i år äger rum nästa helg är även en del av En Svensk Klassiker!

Skön träning

Även om du inte tänkt trampa runt Vättern så är cykel ett skönt sätt att transportera sig på. Det ger skonsam träning för lederna i t.ex. höft och knä. Däremot gäller det att ha rätt teknik för att inte rygg och axlar ska ta stryk. Har du en racer hemma kan det vara en god idé att ta med den för en “bike fit” hos din cykelaffär. Då får både du och cykeln en genomgång för att du ska få en bättre cykelupplevelse.

Ät rätt på cykeln

Det finns en djungel av kolhydratsladdade geléer och sportdrycker att välja mellan. Men söker du ett mer naturligt alternativ kan du enkelt göra egna energibars genom att mixa nötter/frön med dadlar, kakao, proteinpulver (ex. hampa), lucuma eller honung som sötning och kokosfett. Kör i matberedare eller stark mixer tills att du kan forma bars/bollar. Ibland behöver man tillsätta lite vatten. Rulla i krossade nötter eller kokos.

En god energidryck gör du av vatten, chiafrön och önskad smak. Kanske hallon eller mango? Återigen kör du allt i mixer, häller upp på flaska och så är det klart!